Ved å møte målgruppen på deres egne premisser, med en leken og
fresh innpakning, kan man formidle et samfunnskritisk budskap både effektivt og underholdende. Vi har lært at kombinasjonen av humor og en tydelig digital distribusjonsstrategi kan skape resultater langt utover
forventningene.
konklusjon


problemstilling
I Norge, og særlig i Nord-Norge, er det stor mangel på vernepleiere. Likevel slet UiT Harstad med å fylle studieplassene. I 2024 hadde vernepleierutdanningen kun 24 søkere – og ingen som takket ja til restplassene. Utdanningen trengte et radikalt løft i synlighet og relevans for å engasjere unge voksne i alderen 19–30 år.

VERNE'PLAYA'
CASE STUDY
Rekruterings kampanje til studieplasser ved bachelor for vernepleie ved UiT Norges arktiske universitet.


i praksis
Vi lanserte «Verne’Playa», en sketch og musikkvideo i full 80-tallsdrakt – med synthpop, retro estetikk og humor som inngangsport til et alvorlig budskap. Filmen ble distribuert digitalt fra midten av juli til 8. august 2025, rettet inn mot
restplassopptaket, og støttet av korte klipp og teasere optimalisert for Snapchat, TikTok og Instagram. Resultatet: Over 1,2 millioner eksponeringer, mer enn 11 000 samhandlinger og en 300 % økning i søkertallene. Videoen ble dessuten delt organisk hundrevis av ganger, blant annet av Harstads ordfører og av fakulteter for vernepleie flere steder i landet.
Målet var å øke antallet søkere til vernepleierutdanningen, fylle
restplassene og samtidig bygge en sterkere posisjon for UiT Harstad som en utdanning som tør å kommunisere på en ny og kreativ måte. Vi skulle få målgruppen til å stoppe opp, gjerne dele – og vurdere vernepleie som et reelt studievalg.
oppgave




Collaborators
Musikk by: Simon Dankersen
Byrå: Anew
