top of page

Creative Studio

WILD LOGO 2025.png

Ved å møte målgruppen på deres egne premisser, med en leken og

fresh innpakning, kan man formidle et samfunnskritisk budskap både effektivt og underholdende. Vi har lært at kombinasjonen av humor og en tydelig digital distribusjonsstrategi kan skape resultater langt utover

forventningene.

konklusjon

problemstilling

I Norge, og særlig i Nord-Norge, er det stor mangel på vernepleiere. Likevel slet UiT Harstad med å fylle studieplassene. I 2024 hadde vernepleierutdanningen kun 24 søkere – og ingen som takket ja til restplassene. Utdanningen trengte et radikalt løft i synlighet og relevans for å engasjere unge voksne i alderen 19–30 år.

uit 80-talls send up.jpg

VERNE'PLAYA'

CASE STUDY

Rekruterings kampanje til studieplasser ved bachelor for vernepleie ved UiT Norges arktiske universitet.

uit verneplaya.jpg
4965ECFE-F0E4-4958-995A-672BE0835AD9.jpg

i praksis

Vi lanserte «Verne’Playa», en sketch og musikkvideo i full 80-tallsdrakt – med synthpop, retro estetikk og humor som inngangsport til et alvorlig budskap. Filmen ble distribuert digitalt fra midten av juli til 8. august 2025, rettet inn mot

restplassopptaket, og støttet av korte klipp og teasere optimalisert for Snapchat, TikTok og Instagram. Resultatet: Over 1,2 millioner eksponeringer, mer enn 11 000 samhandlinger og en 300 % økning i søkertallene. Videoen ble dessuten delt organisk hundrevis av ganger, blant annet av Harstads ordfører og av fakulteter for vernepleie flere steder i landet.

Målet var å øke antallet søkere til vernepleierutdanningen, fylle

restplassene og samtidig bygge en sterkere posisjon for UiT Harstad som en utdanning som tør å kommunisere på en ny og kreativ måte. Vi skulle få målgruppen til å stoppe opp, gjerne dele – og vurdere vernepleie som et reelt studievalg.

oppgave

E5A0AD03-478D-4585-83A8-A02FEE005CCB 2.jpg

Collaborators

Musikk by: Simon Dankersen

Byrå: Anew

bottom of page